Ráfek
Ráfek (často také disk) je obručová část kola, na kterou se nasazuje pneumatika. Vyrábí se nejčastěji z oceli. Pneumatika musí být nasazena tak, aby se efektivně přenášely svislé, boční a obvodové síly bez nadbytečného pohybu mezi ráfkem a pneumatikou. Při výměně disku nebo pneumatiky musíme dbát na to, aby celkový průměr kola zůstal stejný (max o 5 % větší). Toho se dosáhneme zkombinovánímvhodných ráfků (menších / větších) s pneumatikami s různým profilem (vyšším / nižším).
U ráfků (disků) můžeme určit
- Šířku(v palcích).
- Průměr(v palcích).
- Typ patky- nejčastěji jde o typ J vyskytující se téměř u všech alu kol (hliníkové disky).
- Zális (ET) -udává se v milimetrech a vyjadřuje, jak hluboko kolo zapadne do blatníku. Čím je hodnota vyšší, tím více se kolo zasouvá směrem ke středu vozu.
- Počet děr pro upevňovacíšrouby a matky.
- Dodatečně je udáván průměr roztečné kružnice upevňovacích šroubů či matek a také průměr centrovacího otvoru.