Asymetrický dezén
Asymetrický dezén je typ vzorku běhounu pneumatiky. Je rozdělen na 2 části. Vnitřní strana s otevřenými boky odvádí vodu a přenáší brzdné a záběrové síly na vozovku. Vnější část vede vozidlo a díky zpevněné hraně, která se méně deformuje, zajišťuje stabilitu v zatáčkách.
V jistém smyslu jde o kombinaci symetrického a směrového dezénu. Z obou si vypůjčuje prvky, které společně tvoří celkové přednosti asymetrického dezénu. Je vhodný pro vozy střední a vyšší třídy, rovněž pro rychlejší jízdu, ale pneumatiky s tímto vzorkem jsou využitelné jak na dálnici, tak i ve městě. Zajišťují bezpečnost na suché i mokré vozovce, a to díky kratší brzdné dráze, vysoké stabilitě a dobrému vedení v zatáčkách. Odolnost vůči bočním silám je lepší než u symetrických vzorků a oproti pneumatikám se směrovým dezénem mají nižší hlučnost a méně se opotřebovávají.
Rychlý boční odvod vody poskytuje zvýšenou ochranu proti Aquaplaningu.
Při montáži je důležité odlišit vnější a vnitřní stranu pneumatiky. Vnější je nutno orientovat směrem od vozu a vnitřní dovnitř. Venkovní strana bývá označená anglickým "Outside" (venek). Na směru otáčení obvykle nezáleží.
Výhody oproti ostatním typům dezénu
- dobře odvádí vodu, snižuje riziko aquaplaningu
- oproti symetrickému dezénu lépe sedí v zatáčkách
- menší hlučnost než u směrového dezénu
- bezpečný na suchých i mokrých cestách, kratší brzdná dráha
- vhodný pro rychlejší jízdu např. na dálnici