Televizní vysílání ve standardu DVB-T2 by mělo do roku 2022 v Česku nahradit současné vysílací sítě DVB-T. Nový typ vysílání lze už nyní naladit v Praze a části středních Čech, na podzim by se měl rozšířit i do dalších regionů. To však závisí na tom, kdy vláda schválí strategický dokument o dalším rozvoji televizního vysílání a Český telekomunikační úřad vydá individuální oprávnění pro kmitočty přechodných sítí DVB-T2.
DVB-T2 má odstartovat letos na podzim
Letos na podzim by mohly začít vysílat až tři přechodné sítě DVB-T2. Jednu bude provozovat Česká televize, o jednu mají zájem České Radiokomunikace a o jednu společnost Digital Broadcasting. „Pokud provoz přechodových sítí zahájíme na konci letošního roku, bude nám do konce roku 2017 trvat, než u nich vybudujeme celoplošné pokrytí. Teprve poté začne plnohodnotné souběžné vysílání se stávajícím standardem DVB-T,“ upozornil generální ředitel Českých Radiokomunikací Martin Gebauer. Souběh obou vysílacích standardů by tak podle něj neměl trvat déle než dva roky, což je minimální možná doba pro diváky, aby si obměnili televizní přijímače.
Proč se přechází na DVB-T2?
Na vysílání ve standardu DVB-T2 se přechází kvůli uvolňování frekvenčního pásma 700 MHz, jež nyní slouží televiznímu vysílání, ale v letech 2020 až 2022 by mělo přejít do rukou mobilních operátorů. Na zbylých kmitočtech by nebylo možné současné televizní vysílání provozovat, aniž by se to odrazilo na omezení počtu přenášených televizních programů a horší dostupnosti signálu. Standard DVB-T2 umožňuje složit vysílací sítě z menšího počtu kanálů a je efektivnější z hlediska datového toku. Do jedné vysílací sítě se vejde zhruba dvacet televizních programů ve standardním rozlišení obrazu, zatímco v dnešním systému DVB-T jde o čtyři až osm programů v závislosti na použité kompresní metodě.
Televize s DVB-T2
Televizorů s tunerem DVB-T2 na českém trhu přibývá. Zatímco loni tuzemská prodejní síť s elektronikou evidovala u 44 % prodávaných televizorů tuner DVB-T2 s kodekem H.265/HEVC, u letošních modelových řad to je už 88 % přijímačů.
Zdroj: TAKTIQ COMMUNICATIONS